Avaliação das práticas de formação e empoderamento de líderes de projetos sociais vigentes no Brasil

Ricardo Rohm, Lucas Rocha, Cláudia Raphael e Jefferson Ribeiro em UFRJ

ResearchGate – 📅 SIAc 2018

O empreendedorismo social surge como uma via promissora da renovação da intervenção social, das oportunidades do mercado de trabalho, da criação de formas alternativas de produção econômica e de participação social e democrática (GODÓI DE SOUSA; GANDOLFI; GANDOLFI, 2011) em contrapartida ao modelo econômico vigente. Hodiernamente, cenários de crises éticas, políticas, ambientais e sociais são presenciadas, sendo a liderança transformadora o agente transformador, capaz de transformar a realidade enfrentada. Este trabalho tem como principal objetivo elaborar e validar uma matriz de critérios para avaliação de práticas de formação e empoderamento de líderes de projetos sociais, pautados em um modelo de liderança transformadora. Foi feita uma pesquisa bibliográfica e documental para analisar, na literatura, as principais formas de liderança transformadora, transformacional e pelo exemplo; os conceitos de empreendedorismo social e os variados modelos de gestão. Por meio de um estudo de caso foram mapeadas as práticas de formação e empoderamento nas principais instituições sociais e programas de formação de líderes. Fez-se uma análise dos contextos social, político e econômico em que os projetos sociais estão envolvidos, realizando uma observação empírica dos modelos de liderança atuantes nas organizações. Como resultado, espera-se fornecer, com a matriz criada, informação para a formação mais assertiva de líderes em empreendimentos sociais e na realização do trabalho desempenhado pelos mesmos, possibilitando uma sociedade mais justa, ética e engajada.
Palavras-chaves: empreendedorismo social; liderança transformadora; projetos sociais; formação e empoderamento de líderes

Abstract:

Design and validation of a criterias matrix to evaluate social projects leaders in Brazil

Social entrepreneurship emerges as a promising path for the renewal of social intervention, job market opportunities, creation of alternative forms of economic production and social and democratic participation (GODÓI DE SOUSA; GANDOLFI; GANDOLFI, 2011), in contrast to the current economic model. Nowadays, scenarios of ethical, political, environmental and social crises are witnessed, whereas transformational leadership is the transient agent capable of improving reality. This research has the main objective of elaborating and validating a matrix of criterias in order to evaluate the up bringing and empowerment practices of social projects leaders, based on a theoretical model of transformational leadership. Bibliographical and documentary researches were conducted, covering the last ten years of the scientific literature in the english and portuguese languages, to analyze the main forms of transformational leadership and leadership by example, as well as the concepts of social entrepreneurship and the varied models of management from the scientific literature. Through a case study, the formation and empowerment practices of the main social institutions and leadership formation programs were carefully mapped out. An analysis of the social, political and economic contexts, in which the social projects were involved, was carried out, with an empirical observation of the leadership models used in the organizations. The organizations were chosen by their socioeconomic impact and importance in the Brazilian context. Enactus, the world largest experiential learning platform, focuses on developing entrepreneurial leaders and social innovators; Ashoka, active in more than 90 countries, builds networks that can make people see themselves as changemakers; CADI, an organization that helps people in situations of social vulnerability; SEBRAE, focuses on entrepreneurship and sustainable development; Skoll drives large-scale change by investing in, connecting, and celebrating social entrepreneurs and innovators who help solve the world’s most pressing problems. As a result, one expects to provide critical information within decision making processes through the created matrix towards a more assertive and efficient education program for leaders in social enterprises. This resource can foster a more just, ethical and engaged society.
Key words: social entrepreneurship; transformational leadership, social projects, leader training and empowerment

Postado por

Inspirações para o comentário:
abate, alegria, amuo
ânimo, ardor, arte