A matriz socio-política brasileira e as organizações não governamentais: cartografias do devir

, , ,

FGV,

ResearchGate – 📅 Defesa de Tese de Mestrado em FGV – 📖 Publicação

Orientadora:

Sônia Maria Fleury Teixeira

A presente dissertação discute o devir das Organizações NãoGovernamentais no Brasil à luz de nossa matriz sócio-política bem como da própria crise civilizatória hodierna. Considerando os desafios inerentes à complexa relação Estado/Sociedade no Brasil, quer pela fragilidade tanto do atual quadro políticoinstitucional quanto da capacidade de organização e democratização da sociedade civil, bem como os imperativos político-econômicos da ‘nova ordem internacional’, buscamos elaborar alguns cenários em que as ONG, para lograrem seus objetivos sociais e políticos, deverão passar por profundas transformações organizacionais e institucionais. À luz das contradições de um modelo de desenvolvimento, política e socialmente excludente, reiteradamente agravadas pelo avanço do neoliberalismo e pela fragmentação de uma modalidade de democracia minimalista, pensamos caber às ONG um papel significativo na mobilização e democratização da sociedade civil brasileira rumo à reconstrução de uma matriz sócio-política capaz de resgatar o povo à nacionalidade, à soberania e à justiça sócio-econômica.

Abstract:

This dissertation discusses the future of Non govermental Organizations in Brazil. Considering both the brazillian social political matrix and the nowadays civilization crisis. We think the NGO’s might play a significant role for the mobilization and democratization of the Brazilian civil society towards the rebuilding of a social political matix, being capable of redeeming the people to nationality. sovereignty and social economical justice. The analysis takes into account the challenges inherent to the complex State / Society relations in Brazil, specifically due to the weakness of both the political imstitutional arrangement and the capacity of organization and democratization of the brazilian civil society. It also considers the imperatives from the ‘New world order’. and aims at drawing some scenarios concerning NGO’s necessary organizational and institutional changes for their main social political goals to be, therefore, successfully achieved. It focuses on the contradictions from a political and social excluding development model, which have been emphasized not only by the spread of some neoliberalist issues but also by the fragmentation of a kind of minimalist democracy.